Større fest for løberne: Royal Unibrew er ny partner ved Copenhagen Half Marathon og Copenhagen Marathon
En ny aftale skal løfte løbernes og tilskuernes oplevelse og efterfesten til Danmarks mest anerkendte løbeevents som Copenhagen Half Marathon og Copenhagen Marathon.
Royal Unibrew indgår et strategisk samarbejde med Danmarks førende løbsarrangør, Sparta Atletik & Løb, og bliver dermed en ny hovedpartner for løbevents som Copenhagen Marathon, Copenhagen Half Marathon og DHL Stafetten København. Et samarbejde som skal løfte både løbere og tilskuers oplevelse til Danmarks mest anerkendte løbeevents.
Partnerskabet løber fra begyndelsen af 2026 og omfatter også de kommende verdensmesterskaber i landevejsløb (WRRC Copenhagen 26) i september 2026 og gør Royal Unibrew til eksklusiv leverandør af drikkevarer, som bl.a. tæller Faxe Kondi Pro – en serie af isotoniske sportsdrikke.
Ambitionen med aftalen er klar: Løbeoplevelsen skal løftes til et nyt niveau. Med massiv investering i aktivering vil Royal Unibrew trække på sin store erfaring fra festivaler og sportsevents for at skrue op for underholdningen, stemningen og forplejningen – både langs ruterne og i Runners Area, hvor tusindvis af løbere fejrer deres bedrifter efter målgang.
En investering i løbekulturen Hos Royal Unibrew ser man frem til at blive en aktiv del af løbekulturen og den folkefest, som de lynudsolgte løbeevents er blevet.
”Vi går ind i samarbejdet med Sparta Atletik & Løb med store forventninger og høje ambitioner om at løfte oplevelsen omkring Danmarks mest populære løb og det kommende VM i 2026 -både ude på ruten og til efterfesten i Runners Area. Præstationen og oplevelsen skal jo fejres med manér med venner og familie,” siger Niels Jørgensen, Head of Sponsorship & Activation i Royal Unibrew.
En gamechanger for stemningen For Sparta Atletik & Løb bliver Royal Unibrew en vigtig partner, på grund af deres erfaring og ambitioner med at udvikle events og festivaler.
”Aftalen med Royal Unibrew er en gamechanger for os. Den giver os musklerne til at løfte vores events til et nyt niveau. Royal Unibrew kommer med en enorm erfaring fra festivaler og store sportsbegivenheder - en erfaring som vi nu er på hold med. Deres vilje og evner til at skabe stemning og gode oplevelser er præcis det, vi har brug for,” siger Jesper Lind Andersson, kommerciel direktør i Sparta Atletik & Løb.
Faxe Kondi Pro som omdrejningspunkt Faxe Kondi Pro bliver det centrale brand i aktiveringen af samarbejdet – et naturligt valg ifølge Royal Unibrew, da netop løbere udgør en vigtig del af målgruppen.
”Faxe Kondi Pro er vores isotoniske sportsdrikke, som vi vil aktivere i forbindelse med løbene og i løbernes forberedelserne op til. Samtidig vil hele Danmarks yndlingssodavand, Faxe Kondi, være med til at skabe god stemning og en festlig kulisse sammen med de entusiastiske tilskuere langs ruten. Vi glæder os meget til at blive en del af de store oplevelser for både løbere og publikum,” siger Niels Jørgensen.
Fakta om aftalen:
Kontakt
Michelle Hindkjær, PR & Communications Manager Royal Unibrew, press@royalunibrew.com Jesper Lind Andersson, Kommerciel direktør Sparta Atletik & Løb, tlf.: 5055 4006
Om Royal Unibrew
Royal Unibrew er en drikkevarevirksomhed med stærke lokale varemærker som Royal Beer, Faxe Kondi, Faxe Pro, Pepsi Max, Egekilde, Anarkist, Heineken og mange flere. Royal Unibrew stræber efter at være det foretrukne valg for kunder og forbrugere ved at levere kvalitetsprodukter og skabe mindeværdige oplevelser.
Om Sparta Atletik & Løb
Sparta Atletik & Løb er en af Danmarks førende atletik- og løbeklubber. Foreningen står bag en række af landets største og mest populære løbeevents og har flere end en kvart million deltagere til foreningens årlige events, herunder Copenhagen Marathon, Copenhagen Half Marathon og DHL Stafetten København. Overskuddet fra løbene går til at sikre gode betingelser for både børn, unge og eliten, der dyrker løb og atletik i foreningen samt til Spartas arbejde med at udvikle og optimere eventområdet.
Brøndby IF og Royal Unibrew indgår det til dato største og mest omfangsrige partnerskab indenfor drikkevarekategorien i klubbens historie.
Aftalen med den traditionsrige danske bryggeri- og drikkevarekoncern gør Royal Unibrew til Official Beverage Partner for Brøndby IF og betyder, at der fra 2026 vil løbe Faxe Kondi, Pepsi Max, Royal- og Anarkist-øl og andre velkendte produkter fra Royal Unibrews store portefølje gennem hanerne i både boder og VIP-lounges på Brøndby Stadion.
Faxe Kondi bliver det primære brand i aktiveringen af partnerskabet, der går på tværs af hele klubben – fra Superliga-holdet til Brøndby Women og Brøndby Masterclass.
Et partnerskab med stærke historiske rødder
Brøndby IF og Royal Unibrew har en lang og succesfuld historik sammen, som trækker spor tilbage til nogle af klubbens mest ikoniske sportslige år.
Til og med 2010 var Brøndby IF og Royal Unibrew tæt forbundet. Med denne store aftale tilbagevender og cementeres relationen mellem to stærke brands i dansk sport og erhvervsliv.
“Vi er meget begejstrede over at kunne præsentere dette nye partnerskab med Royal Unibrew. Det er et parløb, som ikke blot afspejler vores fælles historie, men også vores fælles ambitioner for fremtiden og en aftale, som betyder, at , at vi igen kan opbygge et langvarigt samarbejde med alle de strategiske, kreative og operationelle muligheder, det giver os", siger Ole Palmå, CEO i Brøndby IF.
Fokus på fans, service og kommerciel udvikling
Partnerskabet er ikke kun historisk i sit omfang og sin betydning, men også stærkt kommercielt og operationelt forankret. Der vil blandt andet være et klart fokus på udvidelse af produktsortiment samt hastighed i boderne for fans på kampdage. Derudover omfatter aftalen også et højt niveau af aktivering med Brøndby IFs fans i centrum.
“Aftalen med Royal Unibrew styrker vores kommercielle fundament og giver os mulighed for at udvikle oplevelsen for vores fans både på og uden for kampdage – fysisk såvel som digitalt. Vi har haft et målrettet ønske om at lave en aftale, der sikrer langsigtet og kontinuerlig kommerciel udvikling. Royal Unibrew har præcis samme mål. Derfor er netop udvikling et naturligt kerneelement i aftalen.” siger Martin Sahlertz, Director of Sales & Business Development i Brøndby IF.
Et strategisk samarbejde med ambitioner
Også hos Royal Unibrew er der stor tilfredshed med aftalen og de muligheder, den bringer med sig. “Vi er meget glade for at indgå dette strategiske samarbejde med Brøndby IF – en af Danmarks mest traditionsrige og ikoniske fodboldklubber. For os handler det ikke blot om eksponering, men om at være en aktiv del af fanoplevelsen og klubbens udvikling. Vi ser frem til at bringe vores brands tættere på fansene og være en del af de store øjeblikke på Brøndby Stadion,” siger Louise Palsten, General Manager Danmark i Royal Unibrew.
Som en del af aftalen vender Faxe Kondi tilbage til Sydsiden. Faxe Kondi bliver eksponeret på de områder af Sydsiden, hvor der allerede i dag er partnereksponering. Derudover bevarer Sydsiden både sit navn og sin nuværende identitet.

AGF og Royal Unibrew har gennem årtier haft et solidt samarbejde, og den her nye aftale cementerer og fornyer vores stærke partnerskab. Så i dag er ikke kun en symbolsk og stor dag for AGF’s mange fans, da den sidste Superliga-kamp på Ceres Park skal spilles i aften. Men også for AGF og Royal Unibrew.
- Nu begynder en ny rejse mod det kommende nye stadion, og vi er glade for at være med i de næste mange år som sikrer, at blandt andet Ceres og Faxe Kondi bevares som en integreret del af AGF’s hjemmebane, siger Louise Palsten, landechef, Royal Unibrew Danmark.
- Mens vi er på vej væk fra Ceres Park til et midlertidigt stadion, er det et stærkt signal, som Royal Unibrew sender til hele Aarhus og en understregning af den stærke sammenhæng, der er mellem bryggeriet og byen, og naturligvis også mellem AGF og Royal Unibrew, som har arbejdet tæt sammen gennem mange år.
- Vi har begge store ambitioner for det fortsatte samarbejde, og vi ser frem til at skrive et endnu et spændende nyt kapitel i vores fælles historie, siger adm. direktør i AGF A/S, Jacob Nielsen om forlængelsen af samarbejdet.

I den nye aftale sætter Royal Unibrew og AGF endnu mere fokus på bæredygtighed. AGF har gennem flere år være frontløbere i skandinavisk fodbold på den grønne dagsorden og Royal Unibrew har en ambition om at være en af verdens mest bæredygtige drikkevare-virksomheder.
- Vi har store fælles ambitioner på det område. Og når vi forener vores kræfter, kan vi skabe en reel forskel - både for miljøet og for mennesker. Samarbejdet omfatter en lang række initiativer, der kombinerer vores styrker, så vi både kan værne om naturen og bidrage til sociale projekter, der gør en positiv forskel i lokalsamfundet, siger Louise Palsten fra Royal Unibrew Danmark, som siden 2021 også har været partner i AGF Kvindefodbold og vil fortsætte med det i den nye aftale.
Med den nye aftale har AGF og Royal Unibrew nu lagt fundamentet for et samarbejde, der vil sætte nye standarder inden for sportsoplevelser og fankultur. En langsigtet plan vil sikre, at besøgende på AGF’s nye stadion kan nyde en alsidig og kvalitetsbetonet drikkevareoplevelse, der tilgodeser de mange forskellige ønsker og behov, som fans og gæster har og det ikoniske Ceres-logo vil fortsat optræde på AGF’s spillerdragt.
- Gennem vores alliance vil vi fortsat skabe sportslige og kulturelle højdepunkter for både fans og samfundet - og vise, hvordan samarbejde og fælles værdier kan skabe positiv forandring og efterlade et varigt indtryk - både på og uden for banen, siger Louise Palsten fra Royal Unibrew Danmark.